Korv

Beroende på hur man väljer att besrkiva det så kan situationen fram tills nu verka som mer eller mindre bedrövlig.

En jul utan varken skinka eller köttbullar, istället med Kentucky Fried Chicken och pasta. Om man tar efter japanernas vis att fira julen befinner man sig snart i en situation där riktig tradition och inte bara efterrapningar samt den medföljande känslan av vinterns riktiga inledelse är helt omöjlig att förnimma. Jag menar, ett land med idéer som "Jultårta" och minikjol på stan den 25:e kan omöjligt leva upp till de invanda förväntningarna en Carl-Bertil Jonsson-hjärntvättad svensk besitter. Vad kan man egentligen säga om den japanska julen? En utan undantag direkt från USA importerad idé som japanerna har gjort om möjligt mer pop-hypad, bolagiserad och skruvad. Inköp av många och dyra presenter ligger dock inte, likt Sverige som varje år måste slå nytt konsumeringsrekord kring jul, högst upp på julprioriteringslistan. Istället ser du hur ungdomarna går på sina julfester på klubbarna och familjen helt spolas bort ur bilden. Förmodligen har familjen aldrig varit en del av denna skruvade Disney-tradition med ljusdekorationer och Wham! från början av November.

En nyårsafton i sängen med godaste sällskap av de underbart underhållande herrarna från Gaki no Tsukai som likt många år innan denna kväll bjuder på 3timmarsspecial av "Skratta och du blir straffad". Kunde aldrig riktigt greppa till vilken grad nyår spelar in hos japanerna, för mig tedde det sig konstigt att ett program så populärt som det jag såg på inte tog en paus vid tolvslaget för någon slags officiellt utropande, "Gott nytt år! Tack för att ni ser på Fuji TV! Sponsorer är McDonalds, Super Mario och
den här snubben!" Om det var någon slags stort fyrverkerifireri har jag heller ingen aning om. Man tänker väl att ett land som på sommarn varje kväll i princip gör sig synligt från andra sidan havet med hanabi-festivaler borde kunna fräsa på rätt ordentligt på årets sista afton.

Varför är nu min siuation så bedrövlig och varför skulle jag om frågad utnämna detta till det förmodligen sämsta jullovet hittills? Jo, för att jag blev sjuk, förbannat sjuk. Mer sjuk än jag varit nån gång förut, vad jag kan minnas. Den utdrygande faktorn är att jag redan veckan innan skolan skulle sluta drog på mig en liten förkylning som lämnade mig med huvudvärk fram tills den riktiga moderssjukan drog in. En god del med denna utdragna process är att den berövat mig alla chanser att dricka vilket alltid i efterhand bör ses som en god gudsintervention. Nåväl, när jag slutligen trodde att det var över svullnade mina halsmandlar upp likt golvbollar. Efter lite tjat från Arm så gick jag med på en tur till det 50m bort belägna sjukhuset. Den gode doktorn talade i samma halstighet som hade jag nyss börjat plugga japanska men då den lille skiten använde sig av fackuttryck så förstod jag likt förbannat inte ett skit. I god japansk tradition (de går till sjukhuset så fort de känner att de har en förkylning som kryper sig på) lämnade jag sjukthuset med 5 olika mediciner. En för halsen, en för magen, en för förkylning, en för feber och uttyerligare en flytande som jag skulle gurgla med vatten långt bak i halsen så ofta som möjligt. Medicinerna fungerade inte speciellt superbra och jag började fundera på om jag skulle gå tillbaka till sjukhuset, kanske att jag skulle operera bort halsmandlarna. Tur nog så hade Arm för skojs skull köpt hem en liten halsont-sprejburk som man kan köpa vart som helst som visade sig hjälpa otroligt bra. Trots allt detta så kan jag idag en vecka senare inte säga att jag är 100% frisk. Förmodligen kommer skiten att komma tillbaka förr eller senare i år och sedan igen och igen. Har hört att de flesta som en gång råkat ut för den här skiten har i slutändan opererat bort skiten. Jag måste även, naturligtvis, uttrycka ett stort tack till Arm som fick leka mamma i en vecka och sköta om mig. Tack du!

Jajuste. Jag gjorde ju även klart den så kallade 3:e nivån på skolan. Jag ska inte skryta, jag lägger bara fram fakta: Bäst i klassen. (dock kan ses att resultatet sjunkit med ca 2% från nivå 2, något jag skyller på vår nya klurigare lärare, övrigt så måste 8 för uttal ses som ett skämt då jag vet att jag har bäst uttal i klassen, långt bättre än tysken som fick samma resultat)

image124

Kommentarer
Postat av: Kommentar från Slädvägen

Ditt tillstånd låter bedrövligt. Dock har jag sett dig på Skype där du ändå sett ut att ha livsgnistan kvar. Men visst inte blev det en jul som den vi drömmer om. " a white christmas ".
Jultårta lät ju intressant!
Du hur fungerar det med sjukhuskostnader?

2008-01-07 @ 20:04:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback